HEM    RUBENTEXTER    HÄLSA & LIVSKRAFT    HÄLSOSIDOR    KÄRLEKENS KONST    VISDOM    CITAT    TIPS    RECEPT    HUMOR   SÖK

För ett bättre liv

med Hälsa & Livskraft

Vinäger och ättika

 

Det har marknadsförts kraftigt att äppelcidervinäger skulle vara ett riktigt universalmedel mot alla möjliga krämpor. Men det finns för och nackdelar med det mesta. Om man bara visar den ena sidan när man saluför något medel kan det tyvärr få skadliga konsekvenser. (Läs Marknadsföringens mörka sanning) Det sägs att man går ner i vikt av äppelcidervinäger, och det gör man faktiskt också, men man berättar inte hur det går till! Eller så saknas kunskapen om det. Alla sorters vinäger är kraftigt försurande för kroppen men just äppelcidervinäger är den mest syrabildande av dem alla! När man tar denna vinäger (eller någon annan sorts vinäger) på tom mage blir det en kraftig reaktion i magsäcken. Det fräter på den känsliga slemhinnan. När det sedan kommer ut i tunntarmen fräter (eller bränner) det på tarmvillit (tarmluddet). Vid långvarigt intag förstör man tarmslemhinnan genom att tarmvillit, som ska absorbera näringen, blir sönderfrätt. Detta gör att tunntarmens slemhinna blir väldigt ”grov”. Resultatet av denna grovhet blir att tarmen inte längre klarar av att ta upp Gallan. Gallans uppgift är bl a att emulgera fettet i födan. Man klarar då inte längre av att ta upp fettet tillräckligt effektivt från näringen! Givetvis går man då ner i vikt men priset man får betala är högt! Kroppen får problem att handskas med de fettlösliga vitaminerna (vitamin A, D, E och K). Vitamin- och näringsbrist kommer att bli resultatet. Huden kommer att bli väldigt grå, torr och trött. Sår och inflammationer brukar uppstå på slemhinnorna i magsäcken, tolvfingertarmen och tunntarmen. Går det riktigt illa kan man få en ”läckande tarm” och har man inte haft någon allergi innan kan man räkna med att få det i sådana fall! Det är svårt och tålamodskrävande att försöka läka en förstörd tarmslemhinna. ”Jag har personligen ingen som helst önskan att skada de ömtåliga slemhinnorna i magsäcken och tarmen med den koncentrerade syra som finns i vinäger.” (Norman Walker i boken ”Diet-råd i samband med råsaft-terapi”) Om man blandar vinäger tillsammans med stärkelserik föda (t ex potatis, linser, bönor, majs, ris, spannmål) i samma måltid så förhindras matsmältningen av stärkelsen helt och hållet vilket skapar jäsningsprocesser i mag-tarmkanalen.

 

”Vinäger har genomgått en jäsningsprocess och blockerar salivens nedbrytningsförmåga. Detta gäller all vinäger: äppel-, vin- eller cider- och balsamisk. Vinäger är vinäger och är helt enkelt inte något livsmedel. Den smälts inte och den försvårar smältandet av annan föda.” (Harvey Diamond i boken ”Fit for life – hälsoboken”)

 

Du kan använda färskpressad citron- eller limesaft istället för vinäger i samma mängd om det finns med på något matrecept du önskar göra. Du kan givetvis även använda det som ersättning i inläggningar men hållbarheten blir tyvärr ganska kortvarig med citron eller lime. Blanda 1 del tamari med 2 delar citronsaft så har du fått ett nyttigt alternativ till balsamvinäger. ”Citronsaft bör ersätta vinägern, som är synnerligen skadlig, medan citronsaften har en välgörande basisk verkan.” (Norman Walker i boken ”Diet-råd i samband med råsaft-terapi”)

 

Ättikan ställer till med ännu värre skada i kroppen! Den är, som du själv kan känna, starkare och mer frätande än vinäger. Ättika förstör de röda blodkropparna vilket på sikt kan ge anemi (blodbrist). Ättika ger även upphov till leverbesvär, matsmältningsbesvär, arterioskleros, invärtes sår, inflammationer och tumörer. Den är mycket destruktiv mot alla cellvävnader i våra kroppar! Försök att undvika den helt och hållet! ”I ättika ingår ättiksyra, och denna används ofta till att bränna bort vårtor med. Man kan då lätt föreställa sig, vilken skada den skulle kunna tillfoga de ömtåliga hinnorna i matsmältningskanalen.” (Norman Walker i boken ”Råsaft-terapi”) När ättika eller vinäger används som salladsdressing förstör man salladens näringsvärde totalt. Att använda vinäger någon enstaka gång ibland borde dock inte vara någon större hälsofara. Ättiksinläggningar innehåller stora mängder med Socker för att balansera den starka syrligheten vilket ytterligare ökar produktens skadliga och hälsonedbrytande effekter. ”Ättika är mycket irriterande för magslemhinnan. Ofta framkallar den också leverbesvär eller sekretionsrubbningar i magen.” (Alfred Vogel i boken ”Levern”)

 

Tänk också på att det ofta används vinäger eller ättika i senap, färdiga dressingar, såser och ”kletsallader” (t ex potatissallad, mimosasallad, västkustsallad och liknande) och i olika inläggningar såsom oliver, kapris, soltorkade tomater, gurka, vitlök, m m. Om du letar i affären kanske du kan hitta varianter som bara innehåller oljor eller vatten med citronsyra istället som är mycket bättre och mindre skadliga alternativ. Det finns vinäger- och ättiksfria inläggningar av t ex vitlök, oliver, kapris, soltorkade tomater, kronärtskocka, m m.

 

Jag själv tycker väldigt mycket om Ajvar relish och förbrukar nog 2 burkar varje år och jag vill inte vara utan det. Tyvärr har jag ännu inte hittat någon variant av det utan att det innehåller antingen ättika eller vinäger. Jag väljer alltid en sort som bara innehåller vinäger eftersom det är mindre skadligt.

 

Likadant är det med dijonsenap. Så gott som alla sorter innehåller mycket ättika eller någon sorts vinäger förutom en som faktiskt inte innehåller någotdera! Grey Poupon gör en variant som istället är gjord på vitt vin vilket är ett avsevärt mycket bättre (egentligen mindre skadligt!) alternativ till vinäger och ättika. Jag använder alltid denna när jag önskar dijonsenap i min matlagning.

 

Istället för Tabasco, som innehåller mycket ättika, kan du använda Harissa eller Sambal oelek.

 

Kung Markatta säljer kapris som inte är inlagd i vare sig ättika eller vinäger.

 

Om du gillar inlagd Gurka kan jag verkligen rekommendera dig mjölksyrad gurka (t ex från Ubsola) som förutom att den faktiskt är godare än de ”vanliga” inlagda gurkorna, även är väldigt nyttig.

 

Om du är väldigt förtjust i just syrliga inläggningar kan du prova de nyttiga alternativen mjölksyrade grönsaker eller kimchi (finns att köpa i asiatiska- eller välsorterade livsmedelsbutiker) som är en lite starkare kryddad asiatisk mjölksyrad inläggning istället.
(RUBEN ANDERSSON 2016-02-15)

 

Rubentexter

Symbol för jordning

     Förbättrad

Hälsa & Livskraft

 

© 2005 - 2019 Ruben Andersson