HEM    RUBENTEXTER    HÄLSA & LIVSKRAFT    HÄLSOSIDOR    KÄRLEKENS KONST    VISDOM    CITAT    TIPS    RECEPT    HUMOR   SÖK

För ett bättre liv

med Hälsa & Livskraft

Frukt i praktiken

 

Då det blivit en sådan hysteri kring ”sockerhalten” i frukt och att det skulle vara skadligt och fettbildande väljer jag att bemöta det lite kort nedan (klicka på en länk om du vill läsa mer om något ämne):

 

När det gäller ”vetenskapen” tar man ETT näringsämne (om det är ”vetenskapliga studier” på något livsmedel) och forskar på det. Detta är grundat i en TEORI som man vill ”bevisa” genom vetenskaplig forskning. Om man tar t ex fruktos (fruktsocker) ur en frukt eller ett bär och endast äter det blir påverkan på kroppen liknande som när man äter vanligt socker. Det man missförstår i denna teori är att effekten blir en helt annan när man äter hela frukten som förutom fruktos innehåller bl a; enzymer, livskraft, protein, fett, vatten, fibrer, vitaminer, mineraler, mm. Dock kan blodsockret påverkas negativt om man äter frukt eller bär som ”gemene man” gör – d v s att man inte tuggar noggrant och att man ofta blandar frukt och bär med annan föda – vilket medför att frukten JÄSER i magen och då omvandlas en del av fruktoset (fruktsockret) till alkohol (små mängder!). Och som alla vet är alkohol en ”snabb kolhydrat”. Dessutom skapas jäsningssyra vilket gör det hela än värre! En av effekterna av detta blir ett snabbt förhöjt blodsocker, men att ge frukten skulden för detta är att glömma sambandet mellan Orsak & Verkan, vilket ofta sker när det gäller ”vetenskaplig forskning”.

 

Naturligt och levande fruktsocker, som vi finner i färska frukter och bär eller råsafter, går ut i blodet och tar sig in i cellerna genom diffusion vilket inte kräver något insulin, till skillnad från glukos och orsakar därför inte diabetes. Processat, raffinerat eller pastöriserat fruktsocker är dock något helt annat! Läs om Levande och döda födoämnen.

 

Istället för att ytterligare gå in i mer ”vetskap” än ovanstående om fruktens s k sockerskadlighet eller ej, vill jag plocka fram den gamla visdomen som säger: ”Ett gram praktik väger mer än ett ton teori.” Och det gör jag genom att titta på hur det i praktiken (=verkligheten) ser ut och exemplet är simpelt men mycket svårt att motbevisa med ”vetenskap”, bara man vågar öppna sina ögon och titta på verkligheten istället för teoretiska labbrapporter. Jag har ALDRIG hört talas om eller sett en enda FRUKTERIAN (en person som uteslutandet äter frukt och bär + vatten) som är överviktig! Tvärtom är de väldigt ”slimmade” och hälsosamma! Har du hört talas om någon överviktig och/eller sjuklig frukterian? Sen spelar det ingen roll vad som kan ”bevisas” vetenskapligt.

 

Dessutom, de tusentalet klienter jag haft genom åren som jag har lärt TUGGA födan och INTE BLANDA FRUKT OCH ANNAN FÖDA och som har ätit frukt varje frukost och mer frukt som mellanmål HAR GÅTT NER I VIKT och MÅTT BÄTTRE! Har du någonsin sett eller hört talas om en överviktig frukterian (person som uteslutande lever på frukt och bär)? Jag har det i alla fall inte!

 

Likadant är det gällande smoothies och råsafter på frukt (och grönsaker!) och ”sockerfara”. Bara du förtär det ”på rätt sätt” (dvs TUGGAR på varje klunk och inte blandar det med annan föda) är det ett utmärkt komplement till en sund kost. Däremot är många av de färdiga juicerna i livsmedelsaffären pastöriserade, ibland sockrade, kemiska tillsatser, syrabildande och saknar både enzymer och livskraft och kan därmed påverka blodsockerhalten negativt.

 

Jag väljer att leva mitt liv i VERKLIGHETEN utifrån praktisk erfarenhet och inte efter vad någon teoretiker har fått om bakfoten att frukt är detsamma som att äta socker – vad väljer du?

 

SLUTA FRUKTA FRUKT!

(RUBEN ANDERSSON)

 

Läs även Kolhydrater

 

 

Rubentexter

Symbol för jordning

     Förbättrad

Hälsa & Livskraft

 

© 2005 - 2019 Ruben Andersson